Podopieczni z zaburzeniami w obrębie układu kostno-stawowo- więzadłowego oraz nerwowego objęci są systematyczną fizjoterapią.
Fizjoterapeuta prowadząc terapię ruchową małego dziecka zgodnie z opracowanym programem usprawniania stara się kształtować prawidłowy rozwój, wzorce postaw i odruchy, likwiduje przykurcze oraz zapobiega wtórnym deformacjom. Rehabilitacja starszego dziecka ma na celu osłabienie i w efekcie eliminowanie patologicznych reakcji neurologicznych, które hamują powstanie prawidłowych wzorców ruchowych. Dobór poszczególnych zabiegów fizjoterapeutycznych konsultowany jest z lekarzem rehabilitacji ruchowej.
Rehabilitacja w Ośrodku oparta jest na ćwiczeniach metodą specjalnych wzorców m.in. PNF, elementów SI oraz terapii wspomagających jak terapia Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne czy Kinesiotaping. Organizujemy zajęcia hippiczne, zaś w niedalekiej przyszłości planowane są regularne zajęcia z hipoterapii.
Do zajęć wykorzystywany jest sprzęt Thera- Band, przyrządy do tworzenia różnorakich torów przeszkód, rowery stacjonarne, bieżnia, atlas do ćwiczeń wzmacniających mięśnie, dyski do ćwiczeń równoważnych, tor do nauki chodu i inne. Dodatkowo wykorzystywany jest system TheraTogs przeznaczony dla osób z zaburzeniami neuromotorycznymi oraz ortopedycznymi. Przyjmuje formę kombinezonu z systemem taśm wspomagających zdolności poruszania się, równowagi, postawy. Metody i sprzęt wyżej wymieniony wykorzystywany jest w terapii indywidualnej jak i w zajęciach grupowych.
Ćwiczenia poprzedzane są masażem leczniczym oraz zabiegami z zakresu fizykoterapii tj.:
- hydromasaż,
- elektroterapia,
- ciepłolecznictwo (lampa Sollux, okłady żelowe).
Wpływają one na sprawność ogólną organizmu poprzez uaktywnienie układu krążeniowo- oddechowego, zmniejszenie patologicznego wzmożonego napięcia mięśniowego, usprawnienie krążenia obwodowego oraz są pomocą w rozwoju prawidłowego odczuwania własnego ciała (masaż).
Skuteczność terapii ruchowej związana jest także ze współpracą całego zespołu terapeutycznego z opiekunami dziecka. Dzięki takiemu współdziałaniu przyczyniamy się do osiągnięcia przez dzieci maksimum ich potencjalnych możliwości.