Stowarzyszenie Pomocy Szansa
 Stowarzyszenie Pomocy Szansa
 Stowarzyszenie Pomocy Szansa
 Stowarzyszenie Pomocy Szansa
 Stowarzyszenie Pomocy Szansa
 Stowarzyszenie Pomocy Szansa
Najnowsze aktualnosci

IMG_3424-largePraca logopedy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną ukierunkowana jest na cały proces nabywania kompetencji komunikacyjnych. Komunikację, mowę i język ujmujemy razem, jako współwystępujące i kształtujące cały system porozumiewania się ludzi. Kluczowym celem terapii logopedycznej w OREW- ie jest dążenie, by dziecko jak najszybciej opanowało system języka na poziomie pozwalającym porozumiewanie się, w stopniu możliwym do osiągnięcia w warunkach danego uszkodzenia.

Realizacja zakładanych celów terapeutycznych wymaga poszukiwania skutecznych form i metod oraz dostosowania ich do indywidualnych potrzeb dziecka z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych. W Ośrodku  terapia logopedyczna prowadzona jest indywidualnie,  zajęcia trwają 30 minut. W zakres terapii wchodzą również spotkania i IMG_3547-largeinstruktaż dla rodziców.

Terapia logopedyczna naszych wychowanków  opiera się na:

  • poprawie funkcji pokarmowych (trening gryzienia, żucia i połykania)
  • usprawnianiu funkcji słuchowych (kształcenie uwagi słuchowej oraz uwrażliwianie słuchu fonemowego),
  • stymulacji narządów artykulacyjnych
  • ćwiczeniach praksji oralnej, pogłębianiu oddechu i wydłużaniu fazy wydechowej, wzmacnianiu fonacji,
  • wywoływaniu głosek i wprowadzaniu ich do mowy spontanicznej
  • korygowaniu wad wymowy
  • ćwiczeniach poprawiających dykcję
  • ponadto terapia obejmuje wszystkie zaburzone funkcje dziecka, a szczególnie te, które mają bezpośredni lub pośredni związek z mową jak: ćwiczenia dużej i małej motoryki, koordynacja słuchowo – wzrokowo – ruchowa, analiza i synteza wzrokowa, szeregowanie, umiejętność dokonywania kategoryzacji, ćwiczenia pamięci (nauka wierszy)

IMG_3714-2-largeMetody stosowane w terapii logopedycznej:

  • Ustno-twarzowa terapia regulacyjna (oparta na elementach metody Castillo Morales`a, masażu logopedycznego według dr E. Stecko)
  • Neuro-sensomotoryczna integracja odruchów twarzy wg dr S. Masgutowej
  • Komunikacja wspomagająca i alternatywna (gesty MAKATON, zdjęcia, system obrazkowy PCS)
  • Czytanie symultaniczno – sekwencyjne według dr J. Cieszyńskiej
  • Metoda werbo-tonalna
  • Manualne Torowanie Głosek (elementy)
  • Terapia behawioralna (elementy)
  • Metoda Dennisona (elementy)
  • Zabawy paluszkowe (zabawa naprzemienna)
  • Muzykoterapia