Najnowsze aktualnosci

Czym jest Snoezelen?

Nazwa „Sala Doświadczania Świata” jest polskim odpowiednikiem nazwy „Snoezelen” ( czyt. snucelen) – terapii znanej i stosowanej od niemalże 35 lat na całym świecie,  która polega na silnym stymulowaniu poznawania świata na poziomie sensorycznym.

Sala Doświadczania Świata jest to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone
w różnego rodzaju urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. Głównym jej celem jest stwarzanie możliwości odbierania nowych bodźców, wzbogacanie doświadczeń oraz miłe spędzanie czasu w atmosferze relaksu i pełnej akceptacji przez osoby z wieloraką niepełnosprawnością. Pobyt w Sali pozwala na chłonięcie, badanie i kontrolowane szerokiego zakresu bodźców zmysłowych w przystępnym otoczeniu. Zwiększa poczucie zaufania i odprężenia, dając możliwość cieszenia się doznaniami zmysłowymi.
W bezpiecznym, wygodnym otoczeniu podstawowe zmysły są pobudzane muzyką, efektami świetlnymi i łagodnymi wibracjami. Pozytywne działania przenoszą się w inne sytuacje
i w konsekwencji stymulacja i interakcja prowadzą do poprawy komunikacji. Systematyczna stymulacja poszczególnych zmysłów w Sali Doświadczania Świata jest więc ważnym źródłem rozwoju każdego niepełnosprawnego dziecka gdyż:

  • zwiększa jego aktywność i motywację do poznawania
  • zwiększa chęć do nawiązywania kontaktu
  • wywołuje zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku
  • zwiększa ofertę poznawania różnych bodźców (zwiększa bazę doświadczeń) zwiększa wrażliwość
  • poprawia orientację w schemacie ciała oraz przestrzeni
  • motywuje do podejmowania aktywności
  • przyczynia się do nabierania świadomości istnienia i odrębności od otoczenia
  • doskonali pracę poszczególnych analizatorów
  • wpływa na rozwój wyższych funkcji – emocjonalnych, społecznych, komunikacyjnych, ruchowych i poznawczych

Zaś dla osób zdrowych seans w tej  sali  jest doskonałym środkiem doraźnym służącym wyciszeniu i relaksacji.

Cele realizowane w Sali Doświadczania Świata podczas stymulacji zmysłów:

Wzrok:

  • zyskanie poczucia i świadomości światła,
  • ćwiczenie koncentracji na bodźcach wzrokowych,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i kierunkowości spostrzegania,
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowa,
  • usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej,
  • poszerzanie doświadczeń wzrokowych oraz pamięci wzrokowej.

Słuch:

  • ćwiczenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych,
  • poszerzanie zasobu doświadczeń słuchowych,
  • zmniejszanie lęku przed nowymi dźwiękami,
  • rozwijanie pamięci słuchowej,
  • stymulowanie koordynacji słuchowo-ruchowej, słuchowo-wzrokowej,
  • ćwiczenie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i mowy.

Stymulacja przedsionkowa:

  • ćwiczenie odpowiedniego napięcia mięśniowego,
  • rozwijanie poczucia i świadomości ciała,
  • orientacji w schemacie ciała oraz orientacji w przestrzeni,
  • poprawianie koncentracji uwagi,
  • rozwijanie aktywności.

Dotyk:

  • poszerzenie doświadczeń i rozwijanie zdolności postrzegania,
  • poprawa orientacji w schemacie własnego ciała,
  • ćwiczenie zdolności manipulacyjnych,
  • rozwijanie wrażliwości dotykowej,
  • rozwój aktywności ruchowej.

Węch:

  • poszerzanie doświadczeń węchowych,
  • ćwiczenie zdolności kojarzenia zapachu z sytuacją, lokalizacji zapachu,
  • budowanie wyobrażeń i wiedzy na temat otaczającego świata.

Smak:

  • rozwijanie percepcji smakowej,
  • nabywanie umiejętności rozróżniania smaków,
  • poszerzanie preferencji smakowych.